Deze website is bedoeld voor de docenten van het SintLucas. Op deze website komen de docenten meer te weten over Instructional Design.
Doelgroep analyse
Om een goede analyse te kunnen maken moet je ook weten wie je doelgroep is. Tijdens deze analyse kun je bijvoorbeeld volgende punten in kaart brengen; Het niveau van de leerling, wat is de interesse van de leerling, waar ligt zijn motivatie, welke soorten doelgroepen, voorkeur leerstijlen, ambities ect.
In de design fase heb je de eerdere analyse fase afgesloten. Wanneer je de analyse hebt uitgevoerd kun je deze benutten om tot ideeën en eisen te komen voor het ontwikkelen van les(senreeks). Kijk naar de analyse en beschrijf op deze manier de ingebouwde functies van de lessen en ondersteunende informatie. Dit is de fase dat je bedenkt wat je nodig hebt tijdens je lessen om het te laten slagen. Wat zijn de leerdoelen, welke hoe wil ik mijn instructie aanbieden, op welke manier vind de toetsing plaats, hoe bereik je de verschillende doelgroepen?
Je hebt nu de les(senreeks) beschreven en doordacht. Nu kun je beginnen aan de teksten, figuren, animaties, videofragmenten, toetsprogramma, bestaande middelen. Werk je hier uit tot een prototype (eerste product).
Hier ga je jou les(senreeks) gebruiken en testen bij de beoogde doelgroepen in en de beoogde situatie. Dit is vooral uitproberen van de ontworpen les(senreeks). Dit kan als een pilot voor de klas. Ook kun je jouw lessen door een andere collega/docent laten geven.
Hier ga je kijken of je ideeën, eisen en de uiteindelijke les(senreeks) gingen zoals gepland. Heb je alles uit je lessen kunnen halen? Wat ging er wel goed en wat ging er niet goed? Zijn er bepaalde doelen die je hebt moeten bijstellen en waarom dan? Evaluate is een iteratief proces, het houdt dus in dat je het meermaals wordt doorlopen. Dit blijf je herhalen tot de opbrengsten goed zijn.
Dit is de stap die gedaan wordt wanneer de volledige les is ontworpen.SintLucas werkt met SharePoint. Het is de bedoeling dat de les in de onderwijscatalogus wordt geplaatst.